2012. december 27., csütörtök

Scott Westerfeld: Leviatán

A történetről röviden: 1914 nyarán az Osztrák-Magyar Monarchia trónörökösét, Ferenc Ferdinándot és feleségét Zsófiát Szerbiában megölik. Fiuk, Sándor menekülni kényszerül, a németek elől, egy lépegető segítségével. Deryn Sharp lány létére katonai pályára szeretne lépni, így fiúnak öltözve kadét vizsgára készül. A vizsga azonban nem úgy sikerül, ahogy azt eltervezte. A huxley, amivel a levegőbe emelkedett, elszabadul és a Leviatán nevű léghajó menti ki szorult helyzetéből...

Az Ad Astra Kiadó őszi megjelenései között figyeltem fel rá, a legjobban várt könyv volt. November végére jelent meg. Scott Westerfeld neve már az első pillanatban ismerősnek tűnt. Nálunk a disztópia sorozata, a Csúfok jelent meg korábban.

A Leviatán steampunk trilógia. A műfajban először a Lélektelenhez volt szerencsém, ami egy csapásra megkedveltette velem. Így bíztam benne, hogy ismét hasonlóan jót olvashatok most is.

Sőt! A reményeimet messze túlszárnyalta a regény.

Westerfeld egy olyan alternatív múltat tár elénk, ahol Európa két nagy részre oszlik. Léteznek a darwinisták, akik különböző élőlények keresztezéséből olyan állatokat alkottak, amik minden feladatot képesek ellátni. A füstös, koszos levegőt okozó gyárak teljesen eltűntek, helyüket a környezetet cseppet sem veszélyeztető koholmányok vették át. A másik oldalon a barkácsok állnak, akik elképesztő méretű és képességű gépeket alkotnak.

Mindkét oldal gépeit, illetve fajzatait teljes részletességgel megismerhetjük. Az író minden apróságot tökéletesen leír. Ez a könyv elején még furcsa volt nekem, majd egyre jobban beleéltem magam ahogy mindent magam elé tudtam képzelni. A könyvet a párbeszédek helyett a leírások uralják.

E/3-ben készült a könyv. Kezdetben fejezetenként ugrálunk Sándorral, illetve Derynnel történtek között. Majd ez a két szál összeáll eggyé.

Akcióban nincs hiány, az események végig pörögnek. Nem vagyok a háborús regények nagy rajongója, de itt a harcok mennyisége egyáltalán nem zavart. Az elképzelt szerkezetek működése teljesen lekötötte a figyelmemet.

Gondoltam, hogy a romantikus szál nem igazán lesz hangsúlyos. Így is lett. Épp csak egy pici bizsergés a főszereplőink között. A következő részben ez biztosan tovább fog majd fejlődni. A második rész 2013 tavaszára várható, Behemót címmel.

Az utószónak külön örültem. A regény hátterében álló köztudott történelmi eseményeken kívül sok apró, érdekes tényt megtudhatunk, amik valóban úgy történtek, ahogy a regényben olvashatjuk. Meg persze az is kiderül, hogy mi volt kitaláció.

Ennyire igényesen, mindenre kiterjedően megalkotott világkidolgozást ritkán látni.

Az eredeti borítók
A borítóról: Mikor először megláttam a könyvet, meglepődtem, nem gondoltam, hogy ilyen vaskos regény lesz. A kivitel gyönyörű: kemény borító, védővel. Szép Leviatán könyvjelző is lapul benne. A borítókép a Kiadó egyedi borítóinak világát követi. Tökéletesen illik a könyvhöz. Ahogy kinyitottam, az első oldalon szembetaláltam magam Európa térképével, ami szemlélteti, hogy az egyes országok melyik oldalon állnak (darwinisták vagy barkácsok). Nagyon sok illusztráció teszi  még szebbé a könyvet, Keith Tompson munkái. Nekem nagyon sokat segítettek a nem mindennapi élőlények és szerkezetek elképzelésében.

Scott Westerfeld
Az íróról: Scott Westerfeld 1963-ban született Dallasban. Sci-fi író, legnagyobb sikereit ifjúsági regénysorozataival érte el. Sok műfajban kipróbálta már magát. Írt disztópiát, hard sci-fit, science fantasyt, cyber- és steampunk könyveket is. Első regényét 1997-ben írta Polymorph címmel. Felesége szintén író, ifjúsági regényeket ír.






A könyvhöz készült előzetes:

Pontszám: 5


Kiadó: Ad Astra Kiadó
Kiadás éve: 2012
Oldalszám: 540
Fordította: Kleinheincz Csilla
Eredeti cím: Leviathan (2010)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése