2012. július 7., szombat

Erin Morgenstern: Éjszakai cirkusz

A történetről röviden: XIX. század végén játszódó történet két különleges képességgel rendelkező fiatalról, akiket mentoraik egymással való párviadalra neveltek gyerekkoruk óta. A nagy hírű Prospero illuzionista egyik előadása után szokatlan "csomagot" kap régi ismerősétől Alexandertől, azaz a "szürke öltönyös férfitól". Lányát hozza el neki a a férfi és azonnal meg is egyeznek, hogy játékot indítanak, melynek Prospero oldalán álló játékosa a kislány lesz. A szürke öltönyös is választ magának egy gyereket egy árvaházból. Az évek során mindkét játékos elképesztő varázslatokat sajátít el, így mikor fény derül a Játék színhelyére, - az Éjszakai Cirkuszra - bonyolult illúziók létrehozására képesek. A cirkusz színfalai mögött kettejük versengése zajlik. Az általuk létrehozott újabbnál-újabb sátrakkal a cirkusz egyre csak bővül...

A megjelenésekor már felfigyeltem a különleges borítóra. Nem mindennap jelenik meg ennyire egyedien és igényesen kivitelezett könyv a könyvesboltok kirakatában. Utánanéztem és megtetszett a története, így alig vártam, hogy egy példányát egyszer a sajátomnak tudjak. 

Mikor nekikezdtem volna az olvasásának, jó időbe telt, mire el tudtam volna szakadni a nézegetésétől. Kemény borító, védőhuzattal és csillogó borítóval, piros szalagkönyvjelzővel és feketére színezett lapszélekkel. Mire sikerült túltennem magam a letaglózott gyönyörködésen, azonnal belecsöppentem a régies hangulatú varázslatos történetbe.

Már az első oldalak után megállapíthattam, - örömmel - hogy milyen szépen fogalmazott, kellemes, magával ragadó stílusban íródott a könyv.

Fejezetről-fejezetre ugrálunk az időben és a jelenet helyszínéül szolgáló városokban. Ezeket néha csak nehézkesen tudtam követni.

A játékosok történetén kívül egy másik, külön szálon futó történet is folyik, ami majd a könyv végén nyer értelmet.

Miután a nyitó fejezetekben megtörténik a szerződéskötés, nagyon hosszan zajlik a felkészülés, majd a cirkuszi varázslatok véghezvitele. Végig azt vártam, hogy mikor kerül sor az igazi, mozgalmas és érdekfeszítő játékra, de csak zajlottak szép lassan egymás után a nyugodt mederben a két fél sátoralkotásai és hiába vártam.

Főszereplőink egymásra találása is hasonlóan lassú mederben történik. A fejezetek elején lévő évszámok tanúskodnak arról, hogy hipp-hopp telnek az évek, találkoznak néha, nagy ritkán, akkor látszik, hogy szeretik egymást, majd ismét egy nagyon nagy ugrás történik (évek) mire újból találkoznak. Ezt kissé vontatottnak találtam.

A  cirkusz leírása ellenben szemet gyönyörködtető. Olyan aprólékos a beumtatása, hogy teljesen bele tudtam élni magam, mintha én is ott járnék. A varázslással megalkotott újabb és újabb sátrak nagyon ötletgazdagak, mindig egyre elképesztőbb fantáziáról árulkodnak.

Mint már fentebb is írtam, nagy áttörést vártam végig az igazi Játék eljövetelét illetően. Ugyanígy más, ütősebb végkifejletre számítottam. Nekem olyan hirtelen összecsapott megoldásnak tűnt a befejezés.

Egészében véve a hangulat és a stílus, valamint a varázslatok leírása és a cirkusz kidolgozása az ami nagyon tetszett. Ez párosult számomra egy kissé vontatott, nagy meglepetésekben nem túlzottan bővelkedő történettel és felületes karakterábrázolással. De mégis az előbbiek annyira ütősek voltak, hogy elnyomták a negatív érzéseimet végül.

Pontszám: 5


Kiadó: Libri Kiadó
Kiadás éve: 2012
Oldalszám: 407
Fordította: Rakovszky Zsuzsa
Eredeti cím: The Night Circus (2011)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése