2013. március 5., kedd

Karinthy Frigyes: Tanár Úr kérem - Klasszikus Kedd I.

A történetről röviden: Egy-egy kiragadott képet láthatunk az iskolai életből. A korai nehézkes felkeléstől, az elkésésen át, a feleltetésekig, minden jól ismert mozzanatot bemutat Karinthy.

A Klasszikus Kedd című új rovatomhoz keresgéltem olvasmányt, mikor a kezembe akadt a könyv. Így arra gondoltam, hogy miért is ne, legyen ő az első, mivel nem volt konkrét ötletem. Még abban sem döntöttem, hogy magyar vagy külföldi szerzőtől szeretnék-e olvasni. Tökéletes bevezető kötetnek tűnt...

Korábban már sokat hallottam a könyvről, de még az olvasásáig nem jutottam. Többféle filmes feldolgozás is készült belőle, melyek alapján egy humoros iskolai történetre számítottam. Ez az elképzelésem azonban nem teljesen igazolódott be. Nem egy összefüggő történetet követhetünk végig, hanem egy-egy kis, jellegzetes iskolai momentum jelenik meg.

A bevezetésben Karinthy életéről és életfelfogásáról, nézeteiről kapunk egy rövid kis ismertetőt, amiből sok érdekességet tudtam meg az íróról. A bevezetés alapján Karinthyt, magát gondoltam majd a későbbi történet főszereplőjének, de a következő részben már Bauer nehézkes ébredése következett.

Karinthy olyan humorral fűszerezi a képeit, hogy sok megmosolyogtató jelenettel találkoztam, melyek mindegyike olyan tipikus iskolai eset, hogy az olvasás közben sok régi emlékem felidéződött a gimiből. Sokszor csak azt vettem észre, hogy mennyire illik egy-egy mozzanat arra, amit én is megtapasztaltam az iskola falai között. Igazán jó nosztalgiázás is volt egyben az olvasás.

Számomra a legmókásabb jelenet a Jó tanuló felel és a Rossz tanuló felel című fejezetpáros és a Lányok volt.

A könyv vége felé egyre inkább elvontabb jelenetek következtek, amik kicsit zűrzavarosak voltak nekem. Ezektől elvonatkoztatva nagyon jó kis olvasmány volt. Egy ültő helyben is elolvasható, rövid kis könyvecske.

Bónuszként a könyv végén néhány oldal erejéig beleolvashatunk Karinthy ifjúkori naplójába. Nem könnyű kibogarászni a kézírást, de egyedülálló élmény a híres író saját kezű betűit olvasni.


Pontszám: 4



Kiadó: Móra Ferenc Könyvkiadó
Kiadás éve: 1964
Oldalszám: 88

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése